Saturday 24 December 2011

Mengata itu bukan satu Pendapat

Assalamualaikum....Kali ni Cik Hati nak tulis pasal satu perkara yang mungkin korang dah biasa hadapi dan mungkin tanpa sedar terjebak.Cuba korang renung-renungkan dan muhasabah diri k...

Pernah tak korang berdepan dan terlepas bagi pendapat seperti ini:

-Apa pendapat korang pasal minah tu?

-Aku rasa minah tu tak brapa nak bagus la.Ko nak tau,semalam aku nampak dia keluar malam-malam dengan mamat mana entah.Pakai seksi sungguh.Ni, siap naik motor pelu-peluk tau...!!! Sungguh..! Ha, tu la pendapat aku tentang Minah.

Pernah tak korang ter-mengata orang bila korang mengadu nasib dekat rakan baik korang:

-Salmah, aku betul-betul terasa hati dengan sikap Fiza tu,dia selalu pentingkan diri,tak nak mengalah,anak manja,semua lelaki hensem dia nak pulun.Aku jijik la dengan sikap keji dia tu.

Saudara serta saudari, itu bukanlah memberi pendapat serta mengadu,itu dah kategori mengata ok...Mungkin ada yang mencebek dan kata "Eleh,Cik Hati ni, tu kategori memberi kenyataan la,bukan mengata." OK,Fine!! memang la itu kenyataan,tapi ada certain part mengenai kisah hidup seseorang itu, kita harus diamkan.Jangan aibkan orang dengan mudah memberi pendapat(mengata).

#Diharapkan lepas ni, ada la yang faham perbezaan antara memberi pendapat/mengadu dengan mengata.Tak salah kalau nak mengadu mahupun memberi pendapat mengenai sikap seseorang itu, tapi biarlah bersesuaian Ok.

0 comments: